Náplň činnosti odboru interního auditu
I. Postavení a funkce odboru
Na základě § 102 odst. 2 písmeno f) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole, zákona č. 255/2012 Sb., o kontrole (Kontrolní řád) a na základě usnesení č. 044/10 – N zřídila Rada města Chomutova Interní audit.
II. Hlavní úkoly interního auditu
VEDOUCÍ
Mimo úkolů vyplývajících z bodu 6.4. organizačního řádu odpovídá za aktualizaci dokumentů ZSMCH a RSMCH (řády, směrnice, zásady, pravidla) jejichž je odbor správcem.
Je členěn na interní audit, kontrolu a úsek právní.
INTERNÍ AUDIT
přezkoumává a hodnotí:
- dodržování právních předpisů a opatření přijatých vedením obce v mezích těchto předpisů při hospodaření s veřejnými prostředky k zajištění stanovených úkolů,
- zda rizika vztahující se k činnosti orgánu veřejné správy jsou včas rozpoznávána a zda jsou přijímána odpovídající opatření k jejich vyloučení nebo zmírnění,
- zda řídící kontroly poskytují vedení spolehlivé a včasné provozní, finanční a jiné informace,
- zda zavedený vnitřní kontrolní systém je dostatečně účinný, reaguje včas na změny ekonomických, právních, provozních a jiných podmínek,
- zda dosažené výsledky při plnění rozhodujících úkolů obce poskytují dostatečné ujištění, že schválené záměry a cíle budou splněny,
- přiměřenost a účinnost systémů účetnictví a provozních řídících a kontrolních mechanismů,
- hospodárnost, účelnost a efektivnost nakládání se zdroji, identifikuje šance na zdokonalení provozního výkonu a doporučuje řešení problémů,
- zajištění ochrany veřejných prostředků proti rizikům, nesrovnalostem nebo jiným nedostatkům způsobeným zejména porušením právních předpisů, nehospodárným, neúčelným a neefektivním nakládáním s veřejnými prostředky nebo trestnou činností,
- včasnost a spolehlivost informování vedoucích orgánů o nakládání s veřejnými prostředky, o prováděných operacích, o jejich průkazném účetním zpracování za účelem účinného usměrňování činnosti obce v souladu se stanovenými úkoly,
zkoumá:
- útvary obce a zjišťuje, zda hospodárně, efektivně a účelně realizují své funkce při plánování, organizování, vedení a kontrole podle pokynů vedoucích zaměstnanců, přezkoumává zásady a postupy způsobem, který je ve shodě s cíli obce a standardy administrativní praxe,
- spolehlivost a integritu finančních a provozních informací a prostředků k identifikaci, ověření, klasifikaci a oznamování těchto informací,
- prostředky k ochraně majetku,
- operace a programy a zjišťuje, zda výsledky odpovídají stanoveným cílům a zda operace a programy jsou realizovány podle plánu,
- oznamuje vedoucím zaměstnancům výsledky auditorského zkoumání, auditorské názory, stanoviska a doporučení postupuje těm vedoucím zaměstnancům, kteří mohou realizovat nápravu,
provádí:
- finanční audity, audity systémů, audity výkonu a další na vyžádání primátora
- konzultační činnost,
- následné kontroly a ujišťuje se, že nápravná opatření se uskutečnila a jsou účinná,
předkládá:
- na základě svých zjištění primátorovi doporučení ke zdokonalování kvality vnitřního kontrolního systému, k předcházení nebo ke zmírnění rizik a k přijetí opatření k nápravě zjištěných nedostatků,
Kompetence Interního auditu:
- je přímo podřízen primátorovi, vedoucího útvaru jmenuje a odvolává rada města na doporučení primátora,
- má kdykoliv volný přístup k účetnímu hospodaření, archivu a dokladům obce a rovněž ke všem dalším zdrojům informací,
- může požádat o spolupráci kteréhokoliv zaměstnance,
- není výkonným orgánem – nerealizuje navrhovaná opatření,
- jeho povinností je maximálně chránit zájmy obce, je odpovědný za co nejobjektivnější zpracování auditorských zpráv, při dodržení nejpřísnější profesionální mlčenlivost a v souladu s pravidly a auditorské činnosti,
- pro svou činnost vyhotovuje roční plány auditů,
KONTROLA
- V rámci veřejnosprávní kontroly kontrolní úsek kontroluje hospodaření s veřejnými prostředky na MMCH, ve školských zařízeních a v ostatních příspěvkových organizacích zřízených městem a u příjemců tzv. veřejné finanční podpory, tj. finančních dotací a příspěvků.
Kontrolní činnost je zaměřena zejména na:
- čerpání a hospodárné vynakládání prostředků z rozpočtu města, včetně vyúčtování jednotlivých kapitol,
- využití poskytnutých finančních příspěvků a dotací v souladu se zásadami pro jejich použití,
- účelné vynakládání prostředků na opravy, údržbu a investice,
- hospodaření s majetkem a zajištění jeho ochrany,
- dodržování právních předpisů města a interních směrnic a pokynů MMCH.
- zpracovává plán kontrolní činnosti odboru,
- připravuje podklady pro zpracování ročních zpráv o výsledcích finančních kontrol,
- vede centrální evidenci stížností a zajišťuje agendu přijímání a vyřizování stížností, oznámení, podnětů a petic občanů,
- zajišťuje agendu zákona o svobodném přístupu k informacím a vede centrální evidenci žádostí vč. záznamů o jejich vyřízení,
- poskytuje administrativní a technickou podporu činnosti kontrolnímu výboru zastupitelstva,
- plní další úkoly z oblasti kontroly uložené orgány města.
ODDĚLENÍ PRÁVNÍ
Zaměřuje se zejména na sledování dodržování právních předpisů v organizaci a činnosti MMCH, tzn.:
- v rámci samostatné působnosti, plní úkoly, které mu uložilo zastupitelstvo města nebo rada města, a poskytuje pomoc výborům zastupitelstva a komisím rady v jejich činnosti, v součinnosti s příslušnými subjekty,
- v rámci přenesené působnosti působí zejména v legislativním procesu při tvorbě právních předpisů a v dalších oblastech stanovených zvláštními zákony.
Dále:
- metodicky řídí a kontroluje vydávání právních předpisů města,
- vede centrální evidenci obecně závazných vyhlášek a nařízení vydaných městem
- připravuje podání žalob v zastoupení města a vede jejich evidenci,
- na základě pověření k zastupování primátora města jedná před soudy a ostatními orgány v právních záležitostech,
- poskytují právní porady, konzultace a informace o právních předpisech, soudních rozhodnutích a jiných právně významných aktech a jinou právní pomoc vedení města, vedoucím a ostatním zaměstnancům,
- účastní se přípravy projednávání návrhů organizačních a jiných norem, přípravy důležitých smluv a jiných právně významných dokumentů, a to z hlediska formálně právních náležitostí,
- vyjadřuje se k návrhům na rozvázání pracovního poměru okamžitým zrušením, k návrhům na podání trestních oznámení, jakož i k dalším právním otázkám zásadního charakteru,
- vyjadřuje se k formálně právním náležitostem návrhů smluv uzavíraných městem, za účelem ochrany jeho právních zájmů,
- upozorňuje primátora na všechna závažnější porušení právního řádu v činnosti MMCH, která zjistí při výkonu právní služby a navrhují opatření k odstranění protiprávního stavu,
- vede centrální registr smluv uzavřených městem,
- vede centrální evidenci vykonatelných pohledávek a zabezpečují jejich vymáhání,
- plní další úkoly na úseku právní agendy uložené orgány města
- zabezpečuje přísedící pro okresní soud v souladu se zákonem č. 6/2002 Sb., o soudech a soudcích,
- administrativní zaměstnanec úseku spravuje ekonomiku odboru (rozpočet Orj 09 a 013)
- spolupracuje při výkonu veřejnosprávních kontrol.
III. Ostatní úkoly
- Vyhotovuje směrnice a metodické pokyny v souladu se strukturovanou dokumentací MMCH a v souladu s touto náplní.
Přehled právních předpisů vztahujících se k odboru interní audit:
- Zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím
- Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád)
- Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů
- Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích
- Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole
- Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník
- Zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád
- Zákon č. 141/1961 Sb., trestní řád
- Zákon č. 6/2002 Sb., o soudech a soudcích