Přejít k hlavnímu obsahu

Vydávání matričních dokladů

Matriční doklady (rodné, oddací nebo úmrtní listy) vydává matriční úřad, do jehož správního obvodu spadá obec, ve které se fyzická osoba, o jejíž matriční doklad jde, narodila, uzavřela manželství nebo zemřela dle zákona č. 301/2000 Sb., zákona o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů. Jde-li o narození, uzavření manželství nebo úmrtí státního občana České republiky v cizině, pak matriční doklad vydá Úřad městské části Brno-střed, zvláštní matrika.
Matriční úřad zašle prvopis matričního dokladu oprávněné osobě na doručenku do vlastních rukou nebo jej vydá po předložení platného průkazu totožnosti.
Při ztrátě rodného, oddacího nebo úmrtního list může matriční úřad vydat jeho druhopis dle § 25 zákona č. 301/2000 Sb.

Jak a kam se obrátit
Žadatel se obrátí osobně nebo písemně na matriční úřad, do jehož správního obvodu spadá obec,
ve které se fyzická osoba, o jejíž matriční doklad jde, narodila, uzavřela manželství nebo zemřela.
Jde-li o narození, uzavření manželství nebo úmrtí státního občana České republiky v cizině, pak se
pro vyřízení druhopisu matričního dokladu obrátí občan na Úřad městské části Brno-střed, zvláštní
matriku.

Kdo žádá?

(1) Matriční úřad vydá matriční doklad, nebo povolí nahlédnout do matriční knihy a činit z ní
výpisy v přítomnosti matrikáře,

  • fyzické osobě, které se zápis týká, nebo členům její rodiny,
  • pro úřední potřebu státních orgánů České republiky nebo výkon přenesené působnosti orgánů územních samosprávných celků,
  • statutárním orgánům církví nebo duchovním jimi zmocněným, jde-li o matriční knihy vedené těmito církvemi do 31. prosince 1949,
  • fyzické osobě, která prokáže, že je to nezbytné pro uplatnění jejích práv před státními orgány České republiky nebo před orgány územních samosprávných celků, nebo
  • osobě, která prokáže, že je to nezbytné k uplatnění právních nároků v cizině.

 

(2) V případě osvojení mohou nahlédnout do zápisu v matriční knize a činit z ní výpisy v přítomnosti matrikáře pouze osvojitelé a po dovršení 12 let i osvojenec, pokud nebylo soudem rozhodnuto o utajení pokrevního rodiče a jeho souhlasu k osvojení; pokud bylo soudem rozhodnuto o utajení pokrevního rodiče a jeho souhlasu k osvojení, může osvojenec nahlédnout do zápisu až po nabytí plné svéprávnosti.


(3) Do zápisu narození dítěte v matriční knize, jehož matka požádala o utajení své osoby v souvislosti s porodem, může nahlédnout a činit z ní výpisy v přítomnosti matrikáře pouze matka dítěte a po dovršení 12 let i dítě.


(4) Matriční úřad vydá rodný list dítěte na žádost zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy, zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc nebo fyzické osoby odpovědné za výchovu dítěte, pokud bylo dítě do péče tohoto zařízení nebo osoby svěřeno na základě rozhodnutí soudu.


(5) Matriční úřad vydá úmrtní list osobě, která na jeho vydání prokáže právní zájem nebo která žila se zemřelým v době jeho smrti ve společné domácnosti anebo osobě, která je vypravitelem jeho pohřbu.


(6) Na žádost fyzické osoby uvedené v odstavci 1 písm. a) a d) a odstavci 5 vydá matriční úřad
k matričnímu dokladu vícejazyčný standardní formulář vyhotovený podle přímo použitelného
předpisu Evropské unie.


(7) Matriční úřad vydá potvrzení o údajích zapsaných v matriční knize uložené u matričního úřadu a
doslovný výpis z matriční knihy, který lze pořídit i kopií matričního zápisu, osobě uvedené v odstavci
1; odstavce 2 a 3 se použijí obdobně.


(8) Podpis na plné moci musí být úředně ověřen, požádá-li prostřednictvím zmocněnce osoba
uvedená v odstavci 1 písm. a), c), d) nebo e) nebo v odstavcích 2,3,5,6 nebo 7 o

  • vydání matričního dokladu
  • povolení nahlédnout do matriční knihy a činit výpisy z ní v přítomnosti matrikáře,
  • vydání potvrzení o údajích zapsaných v matriční knize, nebo
  • vydání doslovného výpisu z matriční knihy.

Kde vyřídím?

Adresa:

Magistrát města Chomutova, Zborovská 4602, Chomutov, oddělení správních činností – matrika, přízemí

Telefon: 474 637 114, 117 až 120
E-mail: matrika@chomutov-mesto.cz
Poznámka:

Lhůty
Lhůta pro vyřízení je 30 dnů.

Opravné prostředky
Proti rozhodnutí o zamítnutí vydání matričního dokladu je možné podat odvolání do 15 dnů ode dne jeho doručení. Odvolání se podává prostřednictvím toho matričního úřadu, který rozhodnutí vydal.

Sankce

Sankce nejsou stanoveny.

Co s sebou potřebuji?

Žadatel předloží:

  • doklad, kterým prokáže svoji totožnost, popřípadě
  • veřejnou listinu (např. rodný list, rodný a křestní list, případně oddací list) nebo listinu, ze které bude možné dovodit, že zápis narození, uzavření manželství nebo úmrtí se týká členů jeho rodiny, nebo jeho sourozenců, nebo kterým prokáže, že je to nezbytné pro uplatnění jeho práv před státními orgány České republiky nebo před orgány územních samosprávných celků (nemůže-li si tyto skutečnosti ověřit matrika ze svých nebo státních evidencí)
  • ověřenou plnou moc, vyřizuje-li žádost zplnomocněný zástupce

Formuláře
Předepsané formuláře nejsou stanoveny.

Kolik za to zaplatím?

Za vydání prvopisu matričního dokladu se neplatí žádný správní poplatek.
Za vydání stejnopisu rodného, oddacího nebo úmrtního listu se platí správní poplatek 300,- Kč
(v hotovosti, případně bankovním převodem).